söndag 28 februari 2010

Babyfilt del 2

Jag fortsätter på babyfiltstemat. Den här babyfilten är stickad till en kollegas yngsta dotter och har måtten ca 55 x 85 cm. Mönstret är uppritat på egen hand efter ett foto som jag fått från en annan kollega, vars svärmor stickat en babyfilt till hans dotter. Och om jag förstod det hela rätt har svärmodern stickat den filten på frihand med inspiration från ett klassiskt hälsinglandsmönster! Ganska imponerande!

Djuren längst ner på filten ska nog egentligen föreställa renar, även om mina snarare ser ut som nåt slags lamadjur... Men eftersom filten är stickad i alpacka, d v s garn från ull som kommer från Alpackan (ett kameldjur från Peru som är besläktat med lama) tycker jag att de passar in fint ändå!














Baksidan på filten är stickad i en tråd Puddel och en tråd Eskimo för att få det fårskinnsliknande resultatet. När jag hade stickat klart fram- och baksida för sig virkade jag fast framsidan på baksidan, som var ca 5 cm större på längd och bredd för att få den lilla fårskinnsramen runt filten.

Garn: Puddel och Eskimo (samma som fårpläden från gårdagens inlägg), och
Blue Sky Alpacas Alpacas & Silk
Nystan: 1 nystan av varje färg av alpackan (nr 100, 110, 123 och 132)
Stickor: 4

3 kommentarer:

  1. Jag älskar alpackor! Jag har varit mycket i Peru och det är något speciellt med dem djuren och de vackra peruanska mönstren! Jag tyckte att de var fina oavsett om det ser ut som renar eller lmor. Jag tycker att det var en härlig försvenskning av peruanska mönster!

    SvaraRadera
  2. Åh, det här måste vara filten till vår gemensamma fd. kollegas tredje barn? Gud vad fin den blev! Ett riktigt litet konstverk!

    SvaraRadera
  3. Tack! Har aldrig varit i Peru, men Peru och Machu Picchu står högt upp på min resedrömlista!

    Cajsa, du har så rätt! Lilla Malva är numera ägare till denna lilla filt!

    SvaraRadera