tisdag 2 mars 2010

En väska full av överraskningar!

I helgen hade jag besök av mina föräldrar som hade med sig en liten resväska full med härliga överraskningar från min mormor! Väskan innehöll massor med nystan av tygremsor i härliga färger och mönster och vackra härvor med ullgarn! Stor stor lycka!

När mamma och jag botaniserade bland tygremsorna fick mamma flashbacks och det visade sig att många av nystanen bestod av överblivna tygerrester från kläder som min mamma sydde till sig själv och sin lillebror för många många år sedan!

Tygremsorna var avsedda att vävas till trasmattor, men min plan är att istället virka en trasmatta. Har testat lite och ser ut som att det borde fungera!











Härvorna med ullgarn är rester från ryamattor som min mormor brukade knyta. Har ännu inte riktigt listat ut vad jag ska göra med dessa vackra gamla svenska garner i 100 % ull, men för närvarande ligger de i en glasskål i vardagsrummet och inspirerar!

2 kommentarer:

  1. Den virkade mattan kommer att bli jättefin.
    Jag tänker på en solros då jag ser den.
    Rya garner är perfekta att göra slitstarka tofflor av.
    Många hej från Tant kofta

    SvaraRadera
  2. Aaah... Tofflor var en bra idé! Ska genast surfa runt och se om jag kan hitta nåt lämpligt mönster!

    SvaraRadera