tisdag 13 april 2010

Små söta djur...





Från vänster:
Älgen Edgar, Blått Monster, Pingvinen Isi och Hunden Bruno. Alla mönster från Salabim och amigurumi.

För er som inte är inne i stick- och virkvärlden kan jag berätta att amigurumi (編み包み) är japanska för virkade eller stickade och stoppade leksaker. En amigurumi föreställer ofta djur, men kan även vara en mänsklig figur, en maträtt eller något annat objekt. Den klassiska amigurumin har ett oproportionerligt stort huvud, stora runda ögon och en liten kropp enligt det japanska idealet "kawaii" d v s så gulligt som möjligt.

Det finns inga givna regler för hur en amigurumi måste se ut, utan den konstnärliga friheten är stor, så här är bara att testa och leka sig fram!!! :)

1 kommentar:

  1. Så söta! Jag har fortfarande inte gett mig på att virka amiguramis. Jag har lovat min kompis att virka massa bakverk till hennes dotter som är kakmonster men jag har inte kommit mig för det än.

    SvaraRadera