måndag 12 mars 2012

Nya stickor!


Omfattas inte heller av köpstoppet...

Ett par japanska kort-korta rundstickor i bambu. Och jag menar, kort-korta... 23 cm!!! Jag köpte ett par 2,5:or men de finns i flera storlekar hos Litet Nystan. Stickorna kan användas istället för strumpstickor för att t ex sticka strumpor eller vantar.

















Nyfiken som jag började genast på ett par strumpor från tån och uppåt. Och jag är nog beredd att hålla med Karin på ett Litet Nystan, om man gillar stickorna eller inte beror nog på hur illa man tycker om strumpstickor. Själv är jag rätt förtjust i strumpstickor (särskilt den kortare varianten) så jag är inte helt frälst.

Iofs ganska smidigt att slippa fem stickor och man slipper eventuella "skarvar" mellan de olika strumpstickorna, men eftersom rundstickan är så kort får man ganska dåligt grepp och det känns rätt oergonomiskt...

Kan tänka mig att jag kommer använda dessa när jag stickar strumpor eller vantar på resa för att slippa risken att tappa bort stickor eller maskor, men föredrar nog ändå hederliga strumpstickor...





Ja, som ni ser började jag med vänstersockan...




















Tanken är att sticka i hälen i efterhand och jag har därför stickat in en udda garnstump där hälen ska vara. Jag har aldrig gjort det förut så det ska bli spännande att se hur det blir.




3 kommentarer:

  1. Men vad festligt med "vänster" på strumpan! Det är ju alltid roligt med nåt som är lite annorlunda.

    SvaraRadera
  2. Vilka söta små stickor och vilken härlig strumpstickning!

    SvaraRadera
  3. dansade med ett gäng en gång i tiden då vi hade märkt upp byxbenen längst ner båd bak o fram med vänster o höger ;-D
    Jättefina sockor!

    SvaraRadera